Cruelty free? Vad innebär det?

För ett par veckor sedan hamnade jag i en diskussion med ett par personer, där jag nämnde att jag har börjat använda mig av produkter som är cruelty free. Men fick ingen respons av någon i sällskapet jag var i, det var få som ens visste vad detta innebär. Så därför tänkte jag börja med att förklara vad cruelty free innebär: 

-       Varken ingredienser eller slutprodukter testas på djur

Detta anses vara en produkt som är cruelty free, och inom EU är det sedan 2013 förbjudet med alla former av tester på djur. Dock om ett företag säljer sina produkter i Kina, måste alltså företaget testa för att få lansera sina produkter på den kinesiska marknaden. Så om ett icke inhemskt företag säljer sina produkter i Kina, testas produkterna på djur. Hela lagverket kring djurtester är komplext och det finns kryphål inom den, tex får produkter säljas idag även om de tidigare har testas på djur. 

Det kan även vara förvirrande om att ett dotterbolag inte testar på djur, men moderbolaget testar på djur. Något som man kan göra är att leta efter symbolen för ”leaping bunny” på produkterna, vilket betyder att de är cruelty free. På deras hemsida finns det även en lista över företag, och om dessa är cruelty free eller inte.

Bildresultat för leaping bunny