Hållbar skönhet

Hållbarhet inom skönhetsvärlden kanske kan vara ett av de mest heta ämnena för tillfället. Det är många företag som går ut med att de är miljövänliga, naturliga, ekologiska och cruelty free. Detta har utvecklat lite av en djungel om vad som är vad inom alla dessa produkter. Mitt mål med denna blogg är att ni som läsare ska få följa min väg genom denna djungel. Jag har redan produkter hemma som ingår inom hållbar skönhet, men jag har mycket kvar att lära.

Därför har jag tänkt att ni ska få följa mig då jag över tid tar in allt mer hållbara skönhetsprodukter i min vardag. Då jag anser att varför ska man handa av företag som testar på djur när det finns företag som kan producera produkter som är minst lika bra, genom att inte testa på djur.

I och med detta tänkte jag börja med miljömedvetenhet. Det finns så enkla saker som man kan ändra på i sin vardag, som kan hjälpa miljön. Exempelvis att koka vatten i vattenkokaren istället för att värma på plattan, ta med sig en egen tygpåse till butiken istället för att köpa en plastkasse. Att tänka efter lite i sin konsumtion och hur man gör saker och ting kan göra väldigt mycket. Jag tänkte inte rada upp mängder av saker man kan ändra på har, för det har så många föra mig gjort. Det gäller bara att vara lite medveten över hur man gör saker och ting, samt när man handlar att man kanske köper svenskt kött så ofta man kan. Detsamma gäller när man inhandlar skönhetsprodukter, här har veganguiden en bra lista över företag som är cruelty free och veganska, vilket även gör att produkterna ofta även är vänligare mot miljön.

Bildresultat för eco friendly